Distansundervisning på schemat

2020-04-07

Efter coronavirusets utbrott och regeringens rekommendationer om distansundervisning, har Uppsala universitet från och med 18 mars ställt om till undervisning på distans. En av dem som jobbar mycket med nätbaserade och digitala verktyg i undervisningen är Felix Ho, universitetslektor vid institutionen för kemi - Ångström. Här berättar han om styrkor och svagheter med omställningen.

Hur skiljer sig sättet att helt och hållet undervisa på nätet från ”vanlig”, campusbaserad undervisning? 
– När undervisningen helt sköts online behöver både lärare och studenter anpassa sina arbetssätt. Många studenter är vana vid campusundervisning och det kan vara tufft att börja reglera sitt eget lärande totalt. Lärarna kan hjälpa studenter få styr på sina studier med digitala verktyg och sätta upp mötesscheman på nätet som skapar rutin. Men jag tror det är ännu viktigare att lärare inte bara försöker reproducera exakt vad man gjort i klassrummet online. Man får tänka annorlunda när man inte träffas fysiskt.

Text: Anneli Björkman

Du kan läsa hela nyhetsartikeln här

Fler nyheter

Distansundervisning på schemat

2020-04-07

Efter coronavirusets utbrott och regeringens rekommendationer om distansundervisning, har Uppsala universitet från och med 18 mars ställt om till undervisning på distans. En av dem som jobbar mycket med nätbaserade och digitala verktyg i undervisningen är Felix Ho, universitetslektor vid institutionen för kemi - Ångström. Här berättar han om styrkor och svagheter med omställningen.

Hur skiljer sig sättet att helt och hållet undervisa på nätet från ”vanlig”, campusbaserad undervisning? 
– När undervisningen helt sköts online behöver både lärare och studenter anpassa sina arbetssätt. Många studenter är vana vid campusundervisning och det kan vara tufft att börja reglera sitt eget lärande totalt. Lärarna kan hjälpa studenter få styr på sina studier med digitala verktyg och sätta upp mötesscheman på nätet som skapar rutin. Men jag tror det är ännu viktigare att lärare inte bara försöker reproducera exakt vad man gjort i klassrummet online. Man får tänka annorlunda när man inte träffas fysiskt.

Text: Anneli Björkman

Du kan läsa hela nyhetsartikeln här