Högnivåmöte på KTH planerar för att alla transporter elektrifieras

2018-12-03

– Vi är några år före revolutionen då alla transporter elektrifieras. Ungefär som inför övergången från propellerplan till jetmotorer eller som strax före då alla mobiltelefoner blev smarta telefoner. Plötsligt bara händer det.

Det säger Stefan Östlund, KTH:s vicerektor för globala relationer och tillsammans med franska ambassaden initiativtagare till seminariet ”Green Batteries: Innovation for today and tomorrow”.

Stefan Östlunds närtidsspaning om en industriell revolution bekräftas av intresset för seminariet. Drygt 450 företagsledare, finansiärer, styrelseproffs, forskare, ministrar och diplomater fyllde Alfvénsalen på KTH nyligen.

Professor Kristina Edström, verksam på Uppsala universitet och vinnare av KTH:s stora pris 2018, är inne på liknande tankegångar.

– Det finns en medvetenhet nu i samhället att ta emot elbilen. Det handlar om ren luft, mindre koldioxid och klimatet, säger hon.

Kristina Edström leder EU:s forskningssatsning Flagship Battery 2030+, där Sverige och Frankrike bidrar aktivt. På mötet modererade Kristina seminariets paneldiskussion om spetsforskning.

Text: Mats Paulsen

Läs hela artikeln på KTH:s hemsida

Fler nyheter

Högnivåmöte på KTH planerar för att alla transporter elektrifieras

2018-12-03

– Vi är några år före revolutionen då alla transporter elektrifieras. Ungefär som inför övergången från propellerplan till jetmotorer eller som strax före då alla mobiltelefoner blev smarta telefoner. Plötsligt bara händer det.

Det säger Stefan Östlund, KTH:s vicerektor för globala relationer och tillsammans med franska ambassaden initiativtagare till seminariet ”Green Batteries: Innovation for today and tomorrow”.

Stefan Östlunds närtidsspaning om en industriell revolution bekräftas av intresset för seminariet. Drygt 450 företagsledare, finansiärer, styrelseproffs, forskare, ministrar och diplomater fyllde Alfvénsalen på KTH nyligen.

Professor Kristina Edström, verksam på Uppsala universitet och vinnare av KTH:s stora pris 2018, är inne på liknande tankegångar.

– Det finns en medvetenhet nu i samhället att ta emot elbilen. Det handlar om ren luft, mindre koldioxid och klimatet, säger hon.

Kristina Edström leder EU:s forskningssatsning Flagship Battery 2030+, där Sverige och Frankrike bidrar aktivt. På mötet modererade Kristina seminariets paneldiskussion om spetsforskning.

Text: Mats Paulsen

Läs hela artikeln på KTH:s hemsida